Hoppa till huvudinnehåll

Kompetens och organisatorisk utveckling

Detta forskningstema undersöker hur kompetensutveckling och organisatorisk omvandling formar framtiden för detaljhandeln och logistiken. Det undersöker arbetsplatslärande för yrkesverksamma inom dessa sektorer, de förändrade rollerna för chefer inom e-handel och leveranskedjor samt digitaliseringens inverkan på medarbetarnas upplevelser och organisationsstrukturer. Dessutom undersöks innovationsprocessernas roll - allt från öppen innovation, där flera intressenter engagerar sig i samskapande och idéutforskning, till sluten innovation, där utvecklingen sker inom organisationsgränserna. Att förstå hur organisationer inom detaljhandeln och logistiksektorn engagerar sig i och hanterar dessa processer är avgörande för att bygga motståndskraft i en tid av snabba förändringar, präglad av klimatkriser, tekniska störningar och skiftande konsumentförväntningar, samtidigt som man säkerställer långsiktig konkurrenskraft.

Forskningen syftar till att identifiera strategier för kontinuerlig kompetensutveckling, stödja företag i att anpassa sig till nya tekniska och marknadsmässiga krav och integrera innovation som en viktig drivkraft för organisatorisk förändring. Viktiga frågor inkluderar:

  • Hur kan program för lärande på arbetsplatsen utformas för att möjliggöra kontinuerlig kompetensutveckling bland yrkesverksamma inom detaljhandel och logistik?
  • På vilket sätt kan chefer inom e-handel och supply chain effektivt integrera digital teknik för att förbättra verksamheten och organisationens effektivitet?
  • Hur påverkar olika innovationsmodeller - allt från öppen till sluten innovation - kompetensutveckling och organisatorisk omvandling?

Genom att ta itu med frågor som dessa ger detta forskningstema insikter i hur man bygger en motståndskraftig och anpassningsbar arbetskraft samtidigt som organisationer kan navigera i utmaningarna och möjligheterna i ett föränderligt detaljhandels- och logistiklandskap.

handskakning. Illustration.
Sidansvarig:  | 2025-04-17